Tuesday, February 20, 2007

Kedua 2007_02

Soalan


Betulkah kalau seorang lelaki nak berkawan dengan orang perempuan ni, kena minta izin parent perempuan itu dulu? Berkawan yang macam mana yang perlu minta izin? Habis selama-lama ni berkawan bersahabat, dikira salahkah sebab tiada izin? Apa pandangan?


Respon 1 (UKM KL)


"Susah nak jawab soalan ini. Lebih baik minta kebenaran ibu bapa dia bagi ana. Cuba tanya yang lebih arif."


Respon 2 (UKM KL)


"Ana tak faqih bab-bab ni. Bagi ana harus hukumnya asalkan dijaga batas mu'amalah ukhuwwah antara muslimin dan muslimat itu. Cuba tanya yang lebih arif."


Respon 3 (USM KK)


"Jawapan ustazah - Ringkasnya: Hubungan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram diharuskan oleh Islam bila ada keperluan atau urusan yang juga diharuskan syara'. Selain dari itu seperti untuk bicara hal peribadi adalah haram kerana ia mendekatkan diri kepada zina. Ia bukan soal ada izin wali atau tidak tapi hukum dari ALLAH yang menciptakan kita & Maha Arif tabiat kita sebagai ciptaanNYA. Sila rujuk ustaz yang lebih tahu atau bacaan dari ulama' muktabar bagi menambah faham. Wallahua'lam."


Respon 4 (Ustaz Zulkifli Mohamad)


"Setakat berkawan biasa tak mengapa seperti kawan sepejabat, ni kalau berkawan special kenalah minta izin"


Respon 5 (UPM)


"Ana rasa enta tahu berkawan yang macam mana yang perlu minta izin dan macam mana yang tidak."


Respon 6 (UPM)


"Kalau nak syadid macam itulah caranya tapi bagi ana kalau kawan-kawan biasa satu kelas tu tak payahlah. Melainkan, kalau nak jadikan lebih dari kawan."


Respon 7 (Ust Wan Bakri)


"Berkawan dengan orang perempuan tak boleh dengan apa cara sekali pun. Haram, sebab suara orang perempuan aurat, kecuali dalam bab ilmu, kecemasan, dan yang dibenarkan Tuhan."



Semua soalan & respon melalui sms dan dipanjangkan versinya dari versi singkatan-singkatan perkataan. (19/02 & 20/02)

No comments: