Tuesday, September 12, 2006

Kedua 2006_09

Penyoal: tengku mohamad azri

Dijawab oleh: Ust Zulkifli Mohamad (bekas pengkuliah Maghrib surau Kolej 12&14, UPM, Jan '06 - April '06, sekarang memberi kuliah di surau kolej 17 UPM setiap hari Khamis selepas maghrib)

Soalan 1
Apakah maksud kufu dlm memilih pasangan hidup ustaz? Apakah kufu setakat dibandingkan dengan status kekayaaan, kerja, pangkat semata2? Atau kufu juga turut menyentuh persefahaman bakal pasangan?

Jawapan 1
Kufu ini ialah setaraf dari segi latarbelakang keluarga pasangan, pendidikan, keperibadian dll. Tapi soal persefahaman atau sependapat ia sangat abstrak, sukar untuk mengukurnya, nilai-nilai semasa kadang turut berubah nilainya pd masa akan datang. Tidak ada masalah berselisih pendapat tapi jgn membawa kpd perbalahan.


Soalan 2
benarkah ayat Al-Quran itu, satu ayat mesti dibaca dalam satu nafas? Apakah kaedah terbaik utk membaca ayat Al-Quran yang panjang jika nafas kita pendek?

Jawapan 2
Tidak semestinya. Boleh berhenti pd tanda wakaf spt dlm hukum tajwid.


Soalan 3
Guru silat saya pernah bercerita ttg salah seorang gurunya yang menangkap toyol. Guru silat saya mendakwa dia melihat toyol berkenaan, dan telah memegang toyol berkenaan dari jarak jauh dengan izin Allah melalui kebolehan gurunya. (maknanya guru kpd guru silat saya tu tak bagi dia pegang direct toyol tu…). Soalan saya, benarkah makhluk halus boleh dilihat? Adakah dinamakan makhluk halus lagi (dlm konteks toyol ni) jika ianya dapat dilihat dan mungkin boleh disentuh?

Jawapan 3
Makhluk halus memang wujud dari jenis2 jin dan syaitan. Allah Taala memperlihatkan benda2 ni kpd hambaNya yg dikehendaki. HALUS kerana ianya tidak dapat dilihat oleh kebanyakan orang.

Soalan 4
Apakah hukumnya, jika kita bekerja dgn gred tangga gaji ijazah sedangkan kita masih belajar (menghabiskan ijazah). Seperti contoh, kita bekerja dulu, baru kita tahu kita extend satu semester … maknanya ijazah belum dpt lagi. Majikan assume kita dah ada ijazah sebab kita apply dan bekerja sebelum kita tahu kita extend. Syubhah atau haramkah gaji yg diperolehi secara demikian?

Jawapan 4
InsyaAllah tidak.

Soalan 5

Dalam mu’amalah islamiyyah terutamanya dp aspek perubatan, sejauh manakah lelaki dan perempuan yang bukan muhrim boleh bersentuh, yakni kedua-dua sentuhan berlapik dan tidak berlapik? Berapa lama/kerap kadarnya? Salah seorang lelaki atau perempuan berkenaan mungkin pesakit atau mungkin perawat.

Jawapan 5
Doktor samada lelaki atau perempuan boleh memegang pesakitnya sekadar keperluan perubatan sahaja, ini jika sekiranya tidak terdapat doktor yg sama jantina. Penting juga doktor itu berakhlak dgn akhlak islamiyyah. Kini kita ada banyak alternatif dgn kemunculan pusat rawatan islam, kita boleh buat temujanji dahulu dan book doktor yg difikirkan sesuai.


Disoal pada: Rabu, 06/09/2006 melalui emel

Dijawab pada: Jumaat, 08/09/2006 melalui emel

No comments: